VG3-ELEV RISIKERER UTKASTELSE

15.12.2020

Medelever gir støtte til Mustafa

4. desember besøkte en rekke medier Nesbru videregående skole og intervjuet Mustafa Hasan. Foto: Nesbru videregående skoleI høst har saken til 19-årige Mustafa Hasan fra Asker fått stor oppmerksomhet. Han går nå i Vg3 på Nesbru videregående skole. Mustafa kom 6 år gammel til Norge sammen med sin mor, tre brødre og en søster. Familien har palestinsk bakgrunn, men hans mor har også jordansk pass, noe hun ikke opplyste norske myndigheter om. Derfor oppfyller ikke familien vilkårene for opphold. I dag er det kun Mustafa og broren Abdel som bor i Norge. Mens Abdel har fått varig opphold, har Musfata fått beskjed om at han må forlate landet innen 28. desember. Det betyr at han ikke får anledning til å fullføre videregående skole i Norge. Ved Nesbru videregående skole er det et stort engasjement blant medelever for å hindre utkastelse midt i skoleåret (se lenke under). 100 000 underskrifter er samlet inn, og 4. desember var både TV2, NRK og Budstikka på besøk på skolen. Mens det norske rettsvesenet i flere instanser har slått fast at utkastelsesvedtaket ikke bryter med norsk lov, har blant annet partiet SV pekt på at Norge i menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg tidligere i en tilsvarende sak er dømt for ikke å ta tilstrekkelig hensyn til langvarig tilknytning til landet (se lenke under til VG, 7. desember).

Hør Aftenpostens podkast om Mustafa Hasan (lenke under, varighet: 16:36 minutter). Les om humanisme som felles arv og verdigrunnlag på s. 226-229 i læreboka.

MULIGE OPPGAVER TIL DETTE STOFFET:

1) I podkasten forteller Mustafa at han lenge har visst at han har vært truet med utkastelse. Hvordan har han opplevd dette? Hvordan tror du at du ville ha reagert i en tilsvarende situasjon?

2) Hvis norske myndigheter gjennomfører utkastelsen, vil Mustafa bli sendt til Jordan. Hvordan beskriver han denne muligheten?

3) Hva er det Asker kommunes ordfører Lene Conradi legger vekt på i sin støtte til Mustafa?

4) Journalist Andreas Slettholm slår fast at denne saken handler om et vanlig dilemma i norsk asylpolitikk. Hva går dilemmaet ut på?

5) Hva menes egentlig med «innvandringsregulerende hensyn»?

6) Hva er det viktigste argumentet for at Mustafa skal få bli i Norge?

7) Denne saken aktualiserer flere humanistiske verdier som står sentralt i det norske samfunnet (se s. 226-229 i læreboka). Hvilke verdier er det som i særlig grad blir synlige her?

8) Samtidig gjør også andre verdier seg gjeldende i denne saken. Oppsummer hva som er de viktigste grunnene til at norske myndigheter nå vil kaste ut Mustafa.

8) Ifølge Slettholm bør de som mener det er feil å kaste ut Mustafa arbeide politisk og demokratisk for å endre norsk asylpolitikk. Ta utgangspunkt i dette synspunktet og diskuter ut fra saken til Mustafa hvorvidt norsk asylregler bør endres.

Norsk flyktningpolitikk er også behandlet i en annen nyhetssak fra desember 2020, se her:

https://isammeverden.cappelendamm.no/nyhet.html?tid=2838930

 

Nettressurser

Cappelen Damm